رصد لکه خورشیدی
آمار بازدید
بازدید امروز => 84
باردید دیروز => 0
بازدید هفته => 84
بازدید ماه => 2470
بازدید سال => 5596
بازدید کل => 42082
کل مطالب => 238
کل نظرات => 232
بیشترین بازدید => 9979
تاریخ بیشترین بازدید : 1395/3/18
امکانات وب
تبلیغات
1- درحال کامل کردن نسخته انگلیسی وبلاگ
2- در حال آماده کردن امکان تبلیغ در وبلاگ
3- در حال آماده کردن صفحه ی اصلی
4- فعلآ همه صفحات اجتماعی وبلاگ بسته است (( در این زمینه منتظر اطلاع رسانی بیشتر باشید . ))
5- در حال کامل کردن یک نوشته ویژه برای تیر ماه

                              به نام خدا

 

در این روزهای سرد زمستانی رصد خورشید در خانه فعالیت راحتی محسوب میشود و میتوان بدون سفر به رصدگاههای دوردست خورشید را به سادگی رصد کرد.

شدت فعالیتهای خورشید طی چرخههای 11 ساله نوسان میکند و امسال، یعنی سال 2013، سال به اوج رسیدن این فعالیتها است. اکنون تعداد زیادی لکه بر سطح خورشید ظاهر شده است که از میان آنها لکهی شمارهی 1654 اندازهی بزرگتری دارد. این لکه به صورت یک جفت دوتایی دیده میشود و اندازهی آن 4 برابر سیارهی زمین است. برای رصد مستقیم خورشید و لکههایش میتوانید از فیلتر مایلار یا فیلتر شیشهای که جلوی دهانهی تلسکوپ نصب میشوند استفاده کنید. این فیلترها برای رصد خورشید طراحی شدهاند و باید آنها را از فروشگاههای معتبر نجومی تهیه کنید. اما اگر فیلتر استاندارد در اختیار ندارید میتوانید به آسانی با انداختن تصویر خورشید روی یک کاغذ، تک ستارهی منظومهی شمسی را به روش غیر مستقیم رصد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره رصد ایمن خورشید، میتوانید به مقالهی "روشهای ایمن رصد گذر زهره" در شماره 217 ماهنامه نجوم مراجعه کنید.

تصویر خورشید در روز 23 دی / SOHO


وجود لکههای بزرگ شانس پدیدار شدن زبانههای خورشیدی را نیز افزایش میدهد. اگر تلسکوپی با فیلتر اچ-آلفا (H-alpha) در اختیار دارید حتما خورشید را در این روزها زیر نظر بگیرید، شاید موفق شوید  زبانهای زیبا را رصد کرده یا از آن عکس بگیرید.

لکههای خورشیدی مناطقی از سطح خورشیدند که به دلیل دمای کمتر نسبت به سطح خورشید تیره دیده میشوند. در مورد شیوهی نامگذاری لکهها نیز میتوان گفت روشی برای نامگذاری لکهها وجود ندارد بلکه مناطق فعال سطح خورشید به ترتیب رصدی شمارهگذاری میشوند. این شمارهگذاری از سال 1972 شروع شد و در سال 2002 به عدد 10000 رسید که باعث از نو آغاز شدن شمارهگذاری شده است. به دلیل چرخش خورشید به دور خود، لکهها از دید ما هر روز روی سطح خورشید جابهجا شده و پس از چندین روز با رفتن به پشت خورشید، دیده نخواهند شد.

توجه: رصد خورشید بدون فیلتر مناسب رصدی بسیار خطرناک است و میتواند باعث آسیب دیدن شدید چشم شود. توصیههای ایمنی برای رصد خورشید را جدی بگیرید.

 

                     ارسالی توسط => سینا



[ یک شنبه 24 دی 1391برچسب:, ] [ 17:41 ] [ سینا و تینا ]

10 نوشته برتر